Kika på framsida, baksida, innehållsförteckning först. Sen bläddra igenom boken och skumma rubriker och underrubriker och om någon sida lockar, kanske något stack ut, så läs gärna den, kul att läsa "för att det verkade intressant!".
Om du inte redan gjort det, läs igenom kommande uppgifter, kan vara bra att ha i åtanke när en läser litteraturen och då kan en spara "gobitar" att använda i uppgifterna direkt när en läser något i litteraturen redan första gången
Om boken har sammanfattningar kan det vara trevligt att läsa dessa nu. Du ser i litteraturlistan för varje kurs vilka sidor i kurslitteraturen ska SKA läsas (obligatoriska). Du kan sannolikt använda AI för att få sammanfattningar om boken du läser saknar sammanfattningar. Sen kan du ha sammanfattningarna som AI levererat i bakhuvudet och se ifall den stämde och ifall du tycker det var en bra sammanfattning - kanske hade du velat lägga till eller ändra något? Exempelvis lyfta fram begrepp eller ord som är viktiga ("centrala") för just den delen av boken.
Efter att ha läst kan du testa att försöka mindmapa allt du tycker känns relevant att känna till. Du kan tänka att du förbereder dig för att förklara det du tyckte var värdefullt för någon annan.
Ibland finns det instuderingsfrågor som du kan kika på redan innan du läser kursmaterialet, det kan hjälpa en komma ihåg innehållet bättre och kan vara till hjälp om texten skulle vara ovanligt tråkigt eller krångligt formulerad.
Checklista för att skriva veckobrev Inledande information Ex. Veckobrev åk 4 vecka 22 i Almskolan Hälsningsfras Ex. Hej! God morgon! Innehållet – nuläget Ex. Den här veckan .. I tisdags hade vi .. Det har varit en bra vecka .. Innehållet – tillbakablick Ex. Förra veckan .. När vi var på ... Innehållet – framåt/nästa vecka Ex. Nästa vecka är det viktigt ... På onsdag i nästa vecka ... I matematik börjar vi med ... Det har varit konflikter ... Avslutningsfras/hälsningsfras Ex. Med vänlig hälsning Trevlig helg! Struktur • styckesindelningen Språk och språkriktighet • tilltal • ordval • grammatik (meningsbyggnad, böjningar, tempus, de/dem, sin/deras. Undvik: särskrivningar och satsradningar. • interpunktion (stor bokstav, punkt, frågetecken, utropstecken, kommatecken, kolon, bindestreck, avstavning) Inför allt skrivande gäller att analysera: - syftet med texten. Är det att informera, beskriva, underhålla, utveckla relation eller annat? - vilka mottagarna är och deras förförståelse, vanor av texttypen och intressen. - vilka innehållsmässiga och språkliga krav och förväntningar som finns på texten. - hur jag tydligt kan skriva fram förlopp som t ex orsak och verkan. När texten är skriven: - Läs igenom den med fokus på innehåll och språk. - Framkommer budskapet tydligt eller behöver jag revidera texten?
Exempel på referatmarkörer med variationer: X anser, hävdar, menar, säger, exemplifierar, redovisar, lyfter fram... Enligt X... Inledningsvis pekar X på... I första hand tar X upp... I andra hand säger X... X hävdar dessutom att... Avslutningsvis anför X att...
Författarens efternamn, författarens förnamn (utgivningsår). Artikelnamn. I Redaktörens efternamn, redaktörens förnamn (red.) Bokens namn (sidnummer). Förlag. Kortfattat: Författarens namn (år). Artikelns namn. I redaktörens namn (red.) Bokens namn (sidor). Förlag